3 Σεπ 2007

"Λάθος Τρένο" - Ελένη Κονδύλη (2006)


Θέλω να σου αποδείξω πως δεν πέθανα.
Είχα αυτή την έμπνευση μόλις πριν ένα λεπτό,
μα υποχώρησε, καθώς για πρώτη φορά σκέφτηκα
κάτι που δεν πρόλαβε να γεννηθεί στο χαρτί. Στην οθόνη.
Κάτι εικονικό.

(Δεν Πέθανα)

*

Την ταπεινή σου ώρα δεν τη βρήκα ακόμη.
Γελάς και μαραίνονται τα δέντρα, ακούω ραδιόφωνο τώρα
και σωπαίνει η καρδιά μου.
Χτυπάνε τους στρατιώτες οι χτύποι της, τα βήματά μου
αλυσοδένουν το δρόμο τους : πόλεμος αυτοί, ειρήνη εγώ.
Αίμα αυτοί, σώμα εγώ. Μάυρο αυτοί, άσπρο εγώ.
Και μετά λέω ότι ερωτεύομαι. Διαδηλώνω την οργή μου
στο υπογάστριο της γης, θάβω νεκρούς τους φόβους μου
και τις βρισιές τους.
Εγώ,
Γη γενής.
Γυναίκα.
Και εσύ όρθιος σ' ένα βουνό με πάθη, σπαθιά, ακόντια σκουριασμένα,
παλιά πλαστικά, τσιπάκια για πέταμα, πάνω τους χτίζεις το σπίτι σου,
με παίρνεις, μου γεννάς παιδιά, μου λες : είδες;
Και δε βλέπω πια τίποτα, μου λες : κοίτα και μου δείχνεις αίμα,
μου λες : άκου, άκου...

Τίποτα δε ζει πια μέσα μου. Τα πήρες όλα.

(Κοίτα)

*Ξεκινάμε από το γεγονός ότι η Ελένη Κονδύλη είναι ένας εκπληκτικός άνθρωπος. Προσωπική εμπειρία. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρα αλλά όταν πίνεις καφέ στα Sturbacks χωρίς τσιγάρο, πόσο αντέχεις να κάτσεις; To "Λάθος Τρένο" βγήκε από τα Ελληνικά Γράμματα στα 2006 σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Mια ιδιαίτερα προσεγμένη έκδοση, περιλαμβάνει 45 εκπληκτικά ποιήματα της Ελένης Κονδύλη, ποίηματα που περικλείουν όλη τη περίοδο από τα νεανικά της χρόνια, όταν και άρχιζε να πρωτογράφει ποίηση. Ομολογώ ότι περισσότερα ποιήματά της με συγκλόνισαν. Είναι τουλάχιστον μαγευτικά. Ειδικά το "Κοίτα" με ταρακούνησε. Το διάβαζα και το διάβαζα ώρες το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στη Κύθνο κοίταζοντας το απέραντο γαλάζιο. Μπράβο Ελένη, μια άξια συνέχεια είμαι σίγουρος!

Η Ελένη Κονδύλη γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στο Βέλγιο, χώρα όπου και σπούδασε Ρωμανική, Βυζαντινή και Αραβική Φιλολογία. Η διατριβή της περί Μεσαιωνικής Λογοτεχνίας βραβεύτηκε από την Ακαδημία του Βελγίου στα 1993. Τα τελευταία χρόνια διδάσκει αραβολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστήμιου Αθηνών, έχει τρία παιδιά και μένει στο Χαλάνδρι. Είναι από τις σημαντικότερες αραβολόγους στη χώρα μας με συμμετοχές σε πολλά συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις και ερευνητικά προγράμματα. Πριν τη πρώτη της ποιητική συλλογή "Λάθος Τρένο", είχε ασχοληθεί με τον Άραβα ποιητή Άδωνη σε μια εκπληκτική δίγλωσση μετάφραση που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα στα 2003 με τίτλο "Οι Αναλογίες και οι Αρχές, σχολιασμένη μετάφραση της ομώνυμη ποιητικής συλλογής του Άραβα ποιητή Άδωνη", ενώ στα 2001 και πάλι από τα Ελληνικά Γράμματα εξέδωσε την "Εισαγωγή στην Αραβική Λογοτεχνία". Διατηρεί το ιστολογίο http://abttha.blogspot.com/ με το διαδικτυακό ψευδώνυμο abbtha.

O διαδικτυακός λογοτέχνης Γιώργος Μίχος είχε επιμεληθεί στην Επιθεώρηση Τέχνης "Ποιείν" ένα αφιέρωμα για την Ελένη Κονδύλη :